søndag 15. februar 2009

Sokker fra tåa og opp

Denne oppskriften er plukket litt her og der, til slutt har jeg satt det sammen slik jeg liker å strikke sokker. Noe er min originale idé, men ikke alt.
Sokkene er strikket fra tåa og opp. Det synes jeg er spesielt greit når jeg har to nøster, og kan tenke meg å bruke opp alt. Da strikker jeg tå, fot, hæl, og til slutt leggen så lenge det er garn på nøstet.

Denne oppskriften passer til garn som Robust, Perfect, Viking Sportsragg ol

Legg opp 24m med en tråd i en annen farge enn den du vil bruke til sokkene, bomullstråd fungerer bra til dette. (Denne tråden fjernes etterpå). Strikk så en omgang vrang med den tråden du skal bruke på sokken.

Nå begynner 1. omgang fra rettsiden.

Du begynner nå å lage fin tå ved hjelp av ”forkortede rekker”.
Å lage tå og hæl

1.omgang fra rettsiden: Strikk 23 masker, 1 maske igjen på pinnen, snu.

2.omgang: Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du har 1 maske igjen på pinnen, snu.

3.omgang: Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, snu.

4. omgang: Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, snu.

5. omgang: Som omg 3

6. omgang: Som omg 4

7. omgang: Fortsett på denne måten til det er 9 uparede masker mellom ”maskeparene”. Det vil du oppleve på vrangsiden. Så skal du begynne fellingen. Det gjør du slik, første gang fra rettsiden

1. Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, strikk den første masken i paret rett, strikk 2 vridd rett sammen, snu

2. Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, strikk den første masken i paret vrangt, strikk 2 vrangt sammen, snu.

3. Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, strikk den første masken i paret rett, strikk 3 vridd rett sammen, snu.

4. Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, strikk den første masken i paret vrangt, strikk 3 vrangt sammen, snu.

5. Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, strikk den første masken i paret rett, strikk 3 vridd rett sammen, snu.

6. Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, strikk den første masken i paret vrangt, strikk 3 vrangt sammen, snu.


7. Fortsett slik til du ikke har flere masker igjen på sidene. Da skal du ha like mange masker igjen på pinnen som du startet med. Fordel dem på to strikkepinner.
Nå er tåa ferdig, og du må plukke opp maskene fra aller første strikkeomgang på strikkepinnene, 12 masker på to nye pinner. Du har nå totalt 48 masker, 24 som du plukket opp fra opplegget, og 24 som du har hatt med deg helt rundt tåa. Disse maskene skal nå bli foten, og du skal strikke rundt på vanlig måte.
Oppleggsmaskene kan du fjerne nå som maskene er kommet på strikkepinnene.

Strikk rundt ca 3/4 av fotens lengde, eller mål hvis du har foten tilgjengelig. Det er nå du må bestemme deg for hva som er over- og underside på tåa. Jeg velger den fineste sida opp.

Begynn på hælen på undersida av foten. Hælen strikkes over 24 masker.
Du følger nøyaktig samme framgangsmåte som for tå. Begynn på 1.omgang og følg alt som står med blå skrift.

Når du har gjort ferdig hælen, er du klar for å ta alle 48 maskene sammen igjen. Men det kan være lurt å plukke opp en eller to masker i overgangen mellom hæl overside på begge sider, første runde. Disse maskene feller du igjen de påfølgende omgangene. Dette gjøres for å unngå hull. Så strikker du leggen så lang du ønsker den. Jeg strikker som regel leggen i ribbestrikk, to rette, en vrang.

Denne hæl og tå felling bruker jeg ofte på sokker som jeg strikker andre veien også. Jeg trenger ikke snu på noe som helst, så det er en veldig anvendelig måte å strikke sokker på. Jeg synes det er kjekt å kunne variere noe så enkelt som sokkestrikking, så blir ikke det heller kjedelig.


Hvis du finner feil eller har vanskeligheter med å forstå noe i oppskriften er jeg glad om du gir meg beskjed.

13 kommentarer:

Akvarella sa...

Så fine sokkeoppskrifter du har lagt ut.
Det å strikke fra tå til topp har jeg alderig gjort, så det tror jeg at jeg vil prøve.
Ha en fin kveld

Babben sa...

Hei Liv, takk for bra oppskrift på tå-opp-sokker! Jeg sliter litt med fellingene på uglesokkene for mars, men tror din beskrivelse her har gjort det litt lettere å få til. Tusen takk for hjelpa! Babben

Randi Jakobsen sa...

Her fant jeg faktisk formelen jeg har ønsket meg lenge: å regne ut maskeantall etter cm/strikkefasthet! Tusen takk! :-)
Hilsen Randi

May-lill sa...

Nå har jeg prøvd meg på tå opp sokker. En veldig grei forklaring. Er det greit att jeg linker til din oppskrift når jeg ligger ut sokkene jeg har strikket.

salvie sa...

Hei Liv!
Tusen takk for at du deler fremgangsmåten med oss på norsk!Nå vil jeg garantert få prøvd meg på tå-opp sokker etterhvert!

Anonym sa...

Super oppskrift! Jeg har nå strikket mine første toe-ups takket være deg :-) Jeg har linket til deg fra bloggen min.
Vennlig hilsen
Hegebee

Anonym sa...

Hei. Jeg vil gjerne lære meg å strikke sokker, men skjønner virkelig ikke "strikke-språket". Jeg kan strikke rett og vrangt og har ingen problemer med å strikke luer for eks. Problemet er bare at jeg ikke forstår selve oppskriften. Det å strikke får jeg til, men har som sagt store problemer med å forstå oppskriftene. Har du en eller anna enkel oppskrift liggende for meg som absoluttikke skjønner alle de forskjellige oppskriftene? Helst så enkelt språk som overhode mulig:) gjerne en hvor man strikker fra toppen av sokken til tåa. Hilsen ei som gjerne vil lære seg å strikke mer enn bare luer.

Liv sa...

Hei "Anonym"
Jeg synes det er flott at du har lyst å lære å strikke, det er en hyggelig hobby og det gir mye glede når en kan lage noe med hendene.
Når det gjelder sokker tror jeg det er lettere for deg å begynne på sokker den vanlige veien. jeg synes de mønstrene Drops lager på sokker er veldig greie. Det er ikke alltid nødvendig åfinne opp kruttet på nytt;) Her finner du en fin oppskrift, du kan jo lage den så lang på leggen som du ønsker:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=113&d_id=29&lang=no

Jeg ville valge et annet garn; Robust eller Perfect f.ex.
Hvis du ikke skjønner dette synes jeg du skal ta mønsteret med deg i en garnbutikk. De kan helt sikkert hjelpe deg med strikkespråket.
Lykke til!

Pinneguri sa...

Nå har jeg lagt opp til et nytt par sokker for å prøve hælen din. I'll be back ;)

martasommerfugl sa...

Hehe kult(;

Snuppesnella sa...

Tusen takk for fine oppskrifter !

Anonym sa...

Hei! Jeg fant oppskriften din nå, er dette tli dameføtter? Hvis jeg skal strikke til en herre med str 44..hvor mange bør jeg legge opp i starten da?

Unknown sa...

Tusen takk for at du delte dette, nå har jeg fulgt oppskriften på hvordan jeg skal strikke hæl på oppnedsokkene :-) ønsker deg en fin sommer!