søndag 15. februar 2009

ISSKRAPEVOTTER


Garn: Tykt ullgarn, eks Fritidsgarn, Vamsegarn,
Pinner: Strømpepinner nr 6
Størrelse: Medium Dame v/ toving på 60 grader, Medium Herre v/ toving på 40 grader
Legg opp 44 masker. Strikk rillestrikk eller vrangbord ca 10 cm. Fortsett så med glattstrikk til arbeidet måler ca 40 cm.
Fell deretter på følgende måte. Strikk de to første maskene på pinne nr 1 sammen. Deretter glattstrikk ut pinnen. Glattstrikk neste pinne til det gjenstår to masker. Strikk disse sammen. Strikk de to første maskene på pinne nr 3 sammen. Deretter glattstrikk ut pinnen. Glattstrikk siste pinne til det gjenstår to masker. Strikk disse sammen. Gjenta fellingen på hver omgang til det gjenstår 4 masker på hver pinne. Fell disse av og fest tråden. Fest også alle andre tråder.
Tov isskrapevotten i vaskemaskinen, gjerne sammen med annet tøy som ikke loer. Bruk ca 1 ss grønnsåpe. Ved toving på 40 grader, vil votten bli ca medium herrestørrelse. Ved toving på 60 grader, vil votten bli ca medium damestør
relse.

1 kommentar:

Mette Norheim sa...

Hei Liv! Takk for flott oppskrift på isskrapevott! Er i gang med min første vott som blir julepresang. Å flere blir det! Tror dette er en gave som blir godt mottatt. Mvh Mette Norheim (tidligere Talgje bu)